Partnerzy Szkoły Cukrzycy     PSD Nasze oddziały Kontakt
"Chorzy na cukrzycę wiedzący najwięcej żyją najdłużej" (prof. Joslin)
  • Strona główna
  • Wiadomości
  • Rada Naukowa
  • Cukrzyca
  • Żyć z cukrzycą
  • Media o nas
  • Kontakt
  • Wiadomości archiwum ›› NAJPOPULARNIEJSZE W TYM MIESIĄCU
    2016-04-06 10:21:40
    Eksperci Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ) ostrzegają, że liczba chorych na cukrzycę w Polsce będzie szybko rosnąć, jeśli nie uda się powstrzymać rozwoju epidemii otyłości. Niestety, świadomość faktu, że nadmierna masa ciała jest głównym czynnikiem ryzyka zachorowania na cukrzycę jest w polskim społeczeństwie wciąż bardzo niska.
    Cukrzyca to podstępna choroba metaboliczna, która późno wykryta i źle leczona może doprowadzić do poważnych komplikacji zdrowotnych, w tym także do śmierci. Tymczasem z najnowszych danych epidemiologicznych opublikowanych niedawno przez Komitet Zdrowia Publicznego PAN wynika, że liczba chorych na cukrzycę w Polsce wzrosła do 2,73 mln osób, z czego większość (56 proc.) stanowią kobiety.

    - Cukrzyca typu 2 jest jednym z największych zagrożeń zdrowotnych naszych czasów. Przyczynia się ona do rozwoju wielu innych chorób przewlekłych i powikłań, takich jak miażdżyca, choroba wieńcowa, zawały serca, udary mózgu, utrata wzroku czy amputacja kończyn. Najskuteczniejszym sposobem zapobiegania i leczenia cukrzycy jest prawidłowe żywienie oraz towarzysząca mu regularna aktywność fizyczna, ponieważ najważniejszym czynnikiem ryzyka zachorowania na cukrzycę jest otyłość. Trzeba uświadamiać Polaków, że unikając nadwagi i otyłości lub redukując nadmierną masę ciała najlepiej zabezpieczają się przed tą podstępną i trudną do leczenia chorobą. Jeśli nie uda się nam zahamować rozwoju epidemii otyłości w Polsce czeka nas znaczący wzrost zachorowań na cukrzycę oraz związanych z tym wysokich kosztów ekonomicznych – ostrzega prof. Mirosław Jarosz, dyrektor IŻŻ, w przededniu Światowego Dnia Zdrowia, który w tym roku skupia się na zagrożeniach związanych z szybkim rozprzestrzenianiem się cukrzycy na świecie.

    Od czego zatem należy zacząć diabetologiczną profilaktykę? O tym jak zdrowo się żywić na co dzień, aby zapobiegać otyłości, cukrzycy i innym chorobom przewlekłym, w prosty i obrazowy sposób informują różne narzędzia edukacyjne opracowane przez ekspertów IŻŻ – takie jak np. nowa Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej (infografika) czy Asystent Zdrowego Żywienia (aplikacja mobilna). IŻŻ ma też sprawdzone pomysły na profilaktykę cukrzycy w podstawowej opiece zdrowotnej. Jednym z nich jest realizacja kompleksowych, 12-tygodniowych programów redukcji masy ciała w przychodniach i szpitalach, w czasie których otyli pacjenci stosują kurację odchudzającą pod okiem profesjonalnego zespołu terapeutycznego w składzie: lekarz, dietetyk, rehabilitant i psycholog.

    - W ramach szwajcarsko-polskiego projektu „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej” zrealizowanych zostało już 29 edycji takich 12-tygodniowych programów redukcji masy ciała (w każdym województwie). Efekt końcowy to średnia utrata 5 kg zbędnej wagi na osobę. Łącznie dzięki naszym programom pacjenci odchudzili się już o blisko 6 ton. A to nie koniec, bo w toku jest jeszcze 13 edycji – informuje Hanna Stolińska-Fiedorowicz koordynująca programy redukcji masy ciała z ramienia IŻŻ.

    Sposobów na walkę z cukrzycą w podstawowej opiece zdrowotnej jest jednak znacznie więcej. A jeden z nich jest naprawdę prosty i tani.

    - Wystarczy aby lekarze pierwszego kontaktu (medycyny rodzinnej) do standardowego badania pacjentów dodali proste pomiary antropometryczne: pomiar obwodu brzucha, wagi i wzrostu. Wtedy mogliby oni wykrywać niebezpieczną dla pacjenta nadwagę i otyłość zanim dojdzie do rozwoju związanych z nimi chorób przewlekłych i powikłań, takich jak choćby cukrzyca – podkreśla prof. Mirosław Jarosz.

    Najważniejszy jednak jest zdrowy styl życia. Wyniki badań naukowych z całego świata potwierdzają, że stosowanie zdrowej diety i regularna aktywność fizyczna zmniejszają ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 niezależnie od występowania cukrzycy w rodzinie (skłonności dziedzicznych). Zdrowa dieta i ćwiczenia okazują się też być skuteczne w zapobieganiu cukrzycy typu 2 u osób ze stanem przedcukrzycowym (upośledzoną tolerancją glukozy).

    - Stosowanie zbilansowanej diety niskokalorycznej, zawierającej pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa, owoce, produkty mleczne, chude mięso i tłuszcze roślinne oraz zwiększenie aktywności fizycznej umożliwiają prewencję wystąpienia cukrzycy typu 2 również u osób z grup wysokiego ryzyka. W diecie przeciwcukrzycowej w szczególności należy kontrolować ilość i jakość spożywanych węglowodanów (trzeba unikać węglowodanów prostych i dodanych, w tym przede wszystkim cukru). Poza tym trzeba jeść regularnie i często – radzi Aleksandra Cichocka, specjalistka z IŻŻ.

    Poza tym warto się badać. „Dzwonkiem alarmowym” świadczącym o pojawieniu się cukrzycy jest poziom glukozy we krwi (glikemia) na czczo przekraczający 126 mg/dl.

    Więcej informacji o zasadach zdrowego żywienia i zdrowego stylu życia można znaleźć na stronach internetowych: www.zachowajrownowage.pl i www.izz.waw.pl


    Źródło: izz.waw.pl




    Szkoła Cukrzycy Al. Niepodległości 16 pok. 10, Telefon/fax: (068) 325 72 97, Zielona Góra 65-048 © Szkoła Cukrzycy - wszelkie prawa zastrzeżone
    Strona główna
    Wiadomości
    Rada Naukowa
    Patronat
    Cukrzyca
    Żyć z cukrzycą
    Kontakt
    projekt i realizacja www.e-Partner.pl